Geschiedenis Ateliers de Constructions de Tamise.

Op 1 mei 1947 begint de geschiedenis van Constructam (Ateliers de Constructions de Tamise) als Theo van der Herten dit bedrijf opricht. Hij kocht grond aan de Krijgsbaan in Temse en begon met twee arbeiders het bedrijf voor het maken van benodigdheden voor de scheepsbouw en onderdelen voor de spoorwegen.

Vanaf het begin van de jaren vijftig krijgen in veel landen in Europa arbeiders betaald verlof en gaan de lonen omhoog, waardoor er een markt voor vrijetijdsbesteding ontstaat, Constructam stapt in 1953 in deze groeimarkt met het ontwerp van de Camping Car.

Begin jaren zestig leggen de broers Van Herten de basis voor een stormachtige groei van het bedrijf. Dit komt onder meer door een revolutionaire ontwikkeling in de wijze waarop de caravan is opgebouwd. De onderste helft bestaat uit een metalen frame dat aan de buitenzijde tot aan de taille is bekleed met aluminium. Vanaf de middenlijn is de bovenzijde opgebouwd uit een met glasvezel versterkte polyester kap. Door de relatief zware onderbouw ligt het zwaartepunt van de caravan laag, waardoor deze de karakteristieke geweldige wegligging heeft.

Constructam bouwde heel karakteristieke caravans, die nog steeds heel gewild zijn bij de liefhebber.

Opvallend was de grote raampartij aan de ronde voorkant. In 1960 kwamen de eigenaren met een revolutionaire ontwikkeling: een serie caravans gedeeltelijk van polyester en gedeeltelijk van aluminium. Ze waren zeer bijzonder van stroomlijn, en beschikten over perfecte rijeigenschappen.
Rond het begin van de jaren zestig ontstaat de klassieke serie Constructam modellen zoals de Condor en de Comet 4,5 en 6. Vanaf dit moment beginnen vrijwel alle namen van de modellen met de letter C. Deze modellen hebben dan ook de twee karakteristieke ronde dakvensters of dakventilatoren.

Ondertussen is de gehele caravanindustrie door de oliecrisis (1972) in zwaar weer terecht gekomen. In deze periode gaat de een na de andere van de naar schatting dertig in België actieve caravan fabrieken failliet. Met enig kunst en vliegwerk doorstaat Constructam deze crisis.

Omdat de bouw van de Constructam ook in deze periode nog steeds erg arbeidsintensief en de caravan daarom relatief duur is, worden er steeds minder caravans verkocht. Een extra reden van de terugvallende verkoop is dat Constructam vanaf de ingrijpende constructie verandering in 1972 te maken heeft gekregen met ernstige vocht problemen waardoor bij veel caravans de vloer begon te rotten.

Dit laatste grote probleem, de economische terugval en de hoge energieprijzen, betekenden het einde voor Constructam. Constructam gaat als een van de laatste Belgische caravanproducenten in 1982 failliet en daarmee komt er na 35 jaar een einde aan de productie van deze legendarische caravan aan de Krijgsbaan in Temse!

Tegenwoordig zijn de oude productiehallen en kantoren aan de Krijgsbaan 247 onderdeel van het Bedrijvenpark Constructam. Het bedrijvenpark organiseert zelfs een Open deuren weekend en gebruikt het Constructam logo op hun website!