Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

De geschiedenis van Piaggio gaat helemaal terug naar 1884 wanneer de dan twintigjarige Rinaldo Piaggio wel markt ziet in de inrichting van luxueuze passagiersschepen. Van oudsher stond Genua bekend om zijn vakmanschap in de bouw van zeeschepen en met succes had Genua ook een naam weten op te bouwen als één van de beste bouwers van grote passagiersschepen. Rinaldo Piaggio had dan ook de juiste markt gekozen om zijn technische en commerciële talenten te ontwikkelen. Ondernemend als hij was richtte Piaggio zich al snel op andere markten waar vervoer een rol speelde.
In 1908 leidde dit tot de oprichting van een fabriek die zich specialiseerde in de bouw van treinwagons. Ook richtte hij zich op het vrachtvervoer over de weg met de bouw van kleine en grote vrachtwagens. In 1915, midden in de Eerste Wereld Oorlog, begon Piaggio tevens met de bouw van vliegtuigen. In 1917 had Piaggio een fabriek geopend in Pisa en in 1921 volgde de fabriek in Pontedera waar Piaggio zijn grootste productiefaciliteit vestigde van vliegtuigen, vliegtuigmotoren en propellers.

Piaccino Piaggio_1

Op 15 januari 1938 overleed de oprichter van het Piaggio concern, Rinaldo Piaggio, op 71 jarige leeftijd. De twee fabrieken in het Toscaanse Pisa en Pontedera liet hij achter aan zijn twee zonen, Enrico Piaggio en Armando Piaggio.

Piaccino Piaggio_2
“Vespa is een levende legende. Vespa is een nooit eindigende romance en een uiting van vrijheid.”

In de Toscaanse fabriek in Pontedera nabij Pisa werd in 1946 de eerste Vespa gemaakt. Na de tweede wereldoorlog wilde de familie Piaggio, die gespecialiseerd was in het bouwen van vliegtuigen, de verlamde Italiaanse economie er weer boven op helpen. Er was dringend behoefte aan een moderne en betaalbare manier van transport. Het voertuig moest gemakkelijk bestuurbaar zijn voor mannen en vrouwen, moest een passagier kunnen vervoeren en de kleding niet vuil maken.

Het ontwerp werd toevertrouwd aan een vliegtuigdeskundige, D’Asciano, die een hekel had aan motorfietsen. Met zijn kennis van luchtvaarttechniek ontwierp hij een voertuig, gebouwd op een frame met een handvatstuur en de motor gebouwd op het achterwiel. Toen Enrico Piaggio dit revolutionaire ontwerp zag vergeleek hij het met een “vespa”, het Italiaanse woord voor wesp, omdat het design doet denken aan de slanke taille van een wesp. De eerste Vespa’s hadden een 98cc tweetakt motor met 3 versnellingen en haalden 60 km per uur.

De Vespa was geen oncomfortabele en luidruchtige motorfiets maar eerder een elegante scooter. Het werd een overdonderend succes. In de eerste 10 jaar na de tweede wereldoorlog werden er in Italië meer dan een miljoen Vespa’s geproduceerd. Halverwege de jaren ’50, werd Vespa ook in Duitsland, Groot-Brittanië, Frankrijk, België en Spanje geproduceerd. Slechts enkele jaren later werd de productie gestart in Indië en Indonesië. De Vespa werd buiten Italië vooral populair door de in 1953 uitgebrachte film “Roman Holiday” met Audrey Hepburn en Gregory Peck.
Vespa is niet zo maar een scooter, het is één van de grootste iconen van Italiaanse stijl en elegantie en met meer dan 16 miljoen geproduceerde scooters is Vespa over heel de wereld bekend. Gedurende 70 jaar heeft Vespa miljoenen mensen gefascineerd en aan de wereld een onvervangbaar beeld gegeven van Italiaanse stijl en van een vervoermiddel dat symbool staat voor vrijheid.

Twee jaar na de eerste Vespa reed ook de eerste Ape (Italiaanse woord voor een “werkbij”) door de Italiaanse straten. Kleine afmetingen, lage aanschafprijs en een onverwoestbare tweetaktmotor maakten van de Ape snel een geliefd vervoermiddel voor de kleine Italiaanse ondernemingen. Het drie-wiel-concept van Ape bewijst zich ondertussen al meer dan 60 jaar. Verschillende aan en opbouwmogelijkheden lieten deze bezige Bij uitgroeien tot een van de meest variabele transportsystemen.
De Piaggio Ape is een Vespa met een open of gesloten laadbak.

Het Piaggio museum is een authentiek museum over de geschiedenis en toekomst van het merk Piaggio. Je vindt er oude en nieuwe Vespa’s maar ook andere Italiaanse merken zoals Aprilia, Moto-Guzzi en Gilera, alle merken/modellen uit de Piaggio Groep.
Breng zeker een bezoek aan het Vespa Museum bij de fabriek van Piaggio in Pontedera (in Viale Rinaldo Piaggio n.7). Het museum is geopend van dinsdag tot vrijdag van 10 tot 18 uur en op zaterdag van 10 tot 13 uur en van 14 tot 18 uur. Het museum is de tweede en vierde zondag van elke maand open van 10 tot 18 uur. In juli en augustus is het museum elke zondag open. De toegang is gratis. Gesloten op maandag. Het museum bereik je makkelijk vanuit Pisa, Florence en Livorno.